2012-12-28

Gjutet ljus igen!

Tyg och otyg inspirerade mig till att gjuta ljus i koppar. Idag finns hennes inlägg på 365slojd.se som tips #924! Och en av länkarna där leder till mitt ljusgjutarinlägg. Skoj!

Det var så trevligt att smälta stearin på eftervärmen i ugnen, ta vara på vekarna och gjuta nytt. När jag talade med ljusgjutarmästaren (min pappa i detta fallet) fick jag höra att mormor hade gjort i kakformar. Och nu har jag också gjort det.

När de stelnade nya ljusen har tagits ut ur metallformen, placeras de i en konstgjord damm och flyter runt. Flytljus, så trevligt! Och fint med kakformarna som gör att de ser ut som näckrosor. Jag kan varmt rekommendera detta pyssel!

Vår värmeljusjulkalender har gjort sitt, men stearinet som är kvar kommer att gjutas om. 


Och så kom det ytterligare en hälsning från mästaren i familjen. Nu hade han testat att gjuta i toarullar! Enligt diverse källor så blir ljusmassa svart om man blandar 30 stumpar i diverse färger hur som helst. Och det är ju  inte klokt så skoj det är att testa!

5 kommentarer:

  1. vilket passande inlägg just idag när jag skulle pröva det här med göra egna ljus. Är lite pirrig som man är som nybörjare

    SvaraRadera
  2. menar du att det går att återanvändbar vekstumparna?

    SvaraRadera
  3. Javisst! Antingen häller du smält stearin runt en ljusstump, eller så fiskar du upp vekarna och petar i dem när sterinet har stelnat lite. Testa! :)

    SvaraRadera
  4. Haha, vad roligt med toarullsljus! Och det är ju det härliga med pysselbloggsvärlden - all inspiration går bara runt och runt.
    Kul att du testat med kakformar, det är en tanke som jag också har haft, men det har inte blivit av ännu åtminstone. God fortsättning!

    SvaraRadera
  5. Gillar dina kakformsljus, både i form och utan som flytljus. Ljus i taorullar!?? Det måste jag bara testa!! :)
    Återbruket med tallriksunderlägget gillar jag så klart! Ser fram mot att få se vad du gör av pappersgarnet! :)

    SvaraRadera

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...