2013-04-09

Fler vimplar och mer gnäll

Ja, syterapi kan funka, men inte alltid. Jag sydde ytterligare en vimpel i orange eftersom jag hade en beställning på vimplar i orange som inte var så precis. De här vimplarna är sydda av ett enda lakan med fusklapptäckemönster som jag köpte på nätet. Konstigt att man aldrig har tillräckligt med tyg!

Men, det tråkiga i detta är att jag inser att jag tyvärr inte klarar av det här med beställningar.

  • Glädjen i skapandet blandas med rädsla för att det inte ska duga. 
  • Jag kan inte sätta pris på något jag gärna vill ge bort, speciellt om det är till vänner.
  • Jag blir ledsen när jag befarar att det tillverkade inte uppskattas. Jag har behov av ärlighet och snabb respons.
  • Jag har inget behov av pengarna, så jag får dåligt samvete om folk ska betala för min hobby.
  • Jag kan inte lova att jag lyckas göra det som beställts, så jag kan inte komma med klara besked om vad resultatet blir, när det är klart etc.
  • Det blir helt enkelt inte bra för mig.

(Men vad faaan ska jag göra med det jag tillverkar? Och nej, jag kommer inte att ställa mig på torget. och ja, vill du ändå ha något av det jag tillverkar så får du betala så mycket du vill för det, eller ge mig något i utbyte. Jag vill ju enbart glädja andra, och att pracka på folk saker försöker jag sluta med...)

Nä, jag måste verkligen övergå till att blogga om roliga saker, för att deppblogga gör ju inte en kotte glad!

Ja, nu jävlar ska det lustskapas för enbart min egen skull igen! =)

5 kommentarer:

  1. Vad tråkigt! Men fin vimpel tycker jag :)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker fortfarande att du verkar ha fel kunder. :)

    SvaraRadera
  3. Vet ni vad, det är inte kunderna det är fel på, det är jag som inte klarar av att ta betalt. Om jag hade varit Zlatan eller lirat i Allsvenskan kanske jag hade kunnat det, men nu spelar jag korpfotboll. Hoppas att ni förstår liknelsen. Bara för att jag är bra på att titta på tv betyder det ju inte att jag kan ta betalt för att återberätta för en vän vad som hände liksom.

    SvaraRadera
  4. Bästa är nog att komma överens om priset innan man börjar sy... Som flaggspelet, bestäm dig för ett pris per flagga - 10kr/20kr vad vet jag, men något du inte går back med - och så säger du "jag brukar ta Xkr per flagga, hur många vill du ha i ditt flaggspel?". Goda vänner kan man sedan ge en bonusflagga åt eller en procentrabatt ifall man vill.

    SvaraRadera
  5. Det är otroligt svårt med prissättning!
    Jag tycker det är ännu svårare med vänner så där funkar byten bra tycker jag :)
    Men att ta betalt per flagga låter ju smart. Enkelt! Få betalt för själva hantverket kommer man ju aldrig få (om man inte är sjukt snabb) men man ska i alla fall ha betalt för material plus lite mer. Så man kan köpa nytt tyg :)

    SvaraRadera

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...