2011-04-26

Vilken underbar påskhelg!

Under stora delar av påsken har jag suttit i min lilla trädgård, lyssnat när blommorna växer så det knakar - och virkat! Vanligtvis håller jag till i rabatterna eller med diverse trädgårdsprojekt, men nu har jag alltså suttit med en virknål storlek 12 i min hand - och lärt av mina misstag!

Vilka misstag kan man då begå när man ska göra något så "simpelt" som en trasmatta? Jo, bland annat:
- Man kan riva lakan i alldeles för breda remsor. 1 cm räcker gott och väl, inte 2-3 som  jag råkade göra då och då.
- Man kan riva korta remsor och knyta ihop dem många gånger för mycket.
- Man kan riva fram och tillbaka i  stället för runt, runt lakansväven. Det blir snyggare remsor då.
- Man kan virka för hårt.
- Man kan öka för varje varv för mycket. Eller för lite.
- Man kan konstatera att mattan blir skålformad (konkav), eller konvex.
- Man kan inse att det är svårt att åtgärda.
- Man kan känna sig tvingad att virka några varv extra för att bucklorna i mattan ska försvinna.
- Man kan konstatera att kanterna rullar upp sig ändå.

Men, man kan också vara otroligt stolt över resultatet!


Koppargrytan på trefoten passar otroligt nog riktigt bra i mitten av mattan. Jag är så stolt att jag låter min första virkade trasmatta vara i vardagsrummet.

Lustigt nog surfade jag fram en beskrivning av hur man virkar en trasmatta när jag var klar. Jag kan rekommendera andra att göra detta först!

Jag har förresten snabbt drabbats av en svårartad form av virkabstinens och mitt lager av ful gammal lakansväv är snart slut eftersom jag gillar att riva lakan. Nu har jag i princip också slutfört en liten korg!

3 kommentarer:

  1. Det är därför jag virkar efter beskrivning. Jag är inte utrustad med tillräckligt med tålamod för att stå där med en skålformad matta för femte gången...

    Snygg den blev Helena :)

    SvaraRadera
  2. Tack! :)
    Jag saknar tyvärr förmåga att följa beskrivningar, så jag har inte något val. Typ. Men bättre efterklok än aldrig riktigt klok! ;)

    SvaraRadera
  3. Ha ha, så sant. Den måste jag nästan låna till mina "Kloka ord" :)

    SvaraRadera

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...