2012-02-25

Köpa koloni?





Drömmer du om att ha en egen liten stuga och en tillhörande grön plätt? Här är några saker som kan vara bra att fundera på innan du slår till!

1. Läget.
Vill du ha sol under en stor del av dagen? Köp inte stugan som ligger i skuggläge.
Störs du av trafiken? Trafikbullret kommer alltid att höras.
Vet du vilka bekvämligheter du behöver på området? Många anser att läget nära komposten och toan är bäst!
Avstånd hemifrån. Det kan faktiskt vara för långt med några kilometer om man vill få med sig barnen. Ju närmre desto bättre tänker många.

2. Växter
Ogräs. Fråga vilka ogräs som finns. Näms kirs eller kirskål ska du inte köpa stugan om du inte vill tillbringa all tid med att förhindra kersen att kväva de övriga växterna.
Ogräs. Leta efter sådant som tyder på att ogräset är bortrensat inför försäljningen. Lita inte på säljaren fullt ut, fråga grannarna också.

3. Grannar
Alla grannarna. Gå runt på området och prata med folk och känn försiktigt på stämningen.
Närmsta grannarna. Även om de flesta vill ha det trevligt på området, kan kirskål, päronrost, slarvigt skötta ytor leda till missnöje.
Styrelsen. Vad petar den helst i?

4. Stugan
Är stugan murken? Stick i virket med en knivspets för att undersöka det. Låt dig inte luras av att det är nymålat.
Finns det saker som måste åtgärdas direkt? Kan du tänka dig att utföra arbetet under varma sommardagar? Eller i ösregn? Om inte, fundera ett varv till.
Finns det andra typer av stugor som passar behoven bättre? Det kommer flera!

5. Syfte
Varför vill du ha en koloni? Arbeta? Dricka öl? Odla grönsaker? Låta barnen springa runt? Träffa trevligt folk? Testa stug- eller villaliv? Sova på landet? Fundera igenom detta innan du slår till. Verkar det realistiskt att det kan bli så?

6. Tid
Har du tid?
Har du tänkt på att det inte bara krävs att du tar hand om din egen plätt, utan även närvarar på skötseldagar?

7. Efterklok
Och du, det är faktiskt inte hela världen om du efter ett tag inser att du inte var en kolonimänniska. Det är inte svårare att köpa och sälja än en begagnad bil.

4 kommentarer:

  1. Koloni verkar så himla mysigt. Bodde jag ilägenhet i stan skulle jag absolut överväga ett köp. men nu har vi villa och 2 sommarstugor så vi har en hel del ogräs att rensa...

    Tack för din fina kommentar.

    :-)

    SvaraRadera
  2. Been there, done that! Och näpp jag va nog ingen kolonimänniska ändå. Men jag latar mig gärna ett tag i din ;)

    SvaraRadera
  3. 24seven, jag är så glad att jag har vårt radhus med täppa i stan och att vi var kloka nog att inte bli med sommarstuga! Det blir för mycket jobb och för lite njutning

    SvaraRadera
  4. Och Annika, det är fantastiskt att du/ni vill hälsa på i kolonin! Jag delar sååå gärna med mig! :)

    SvaraRadera

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...