2012-03-26

Dagispyssel 6: DIY Blommor av toarullar (Återbruksutmaningen!)

Våren är verkligen här och jag vill omge mig med blommor både inne och ute! Och då tycker jag att det passar att gå in i stugan och värma sig när mörkret sänker sig ute, och pyssla sig lite blommor, kanske med ungarna. Good enough.

Och eftersom jag snubblade över Klockarbarns utmaning om återbruk igår, får det här också bli mitt första bidrag dit också. Det är härligt kravlöst att delta. Återbruka något, lägg in en länk i veckan (måndag) till ditt inlägg och sprid lite återbruksglädje ut i världen.

Jag vill visa två varianter på pysslade blommor.


Du behöver:
toarullar, akrylfärg, sax, hobbylim (eller likvärdiga grejer)


Enklaste varianter klipper du som ovan. Sen sätter du ihop delarna med en klick hobbylim emellan. Låt det torka en stund innan du målar. Eller måla först.


Vill du måla på insidan gör du bäst i att klippa av rullen så att du når bättre att måla. Jag använder förresten ett smörpaketslock som palett. Runt kanten har jag några droppar vatten om färgen behöver spädas ut. Varför krångla till det?


De fyra tuberna akrylfärg har jag köpt på Tiger för en guldtia eller två. Man kommer långt med det. Tillräckligt långt i alla fall.


Den andra varianten, som är lite pyssligare, börjar du med att måla rullarna. Kläm inte ihop rullarna för snabbt, utan låt det torka ordentligt först.


Sen klipper du tumma remsor. Jag gör dem lite bredare i ena änden, den ände som jag sen limmar ihop blommorna i - mitten.


Sen kan man sätta ihop delarna som man vill, men jag gör helst blommor. Med en liten klick hobbylim så behövs inga konstigheter, för om du klämmer en liten stund fastnar de bra. Jag sätter ihop tre blomblad i taget för att sen sätta ihop 3+3 och låter dem ligga och torka till. Voilà, så har jag en läcker blomma!


Jag har satt några av mina blommor på väggen med bara en liten klick häftmassa. Och jag lovar nästan; ingen kan se att det varit toarullar! Det finns självklart ingen hejd på vad som kan pimpas med detta. Garderobsdörren? Taket? Barnrummet? Fönstret? Toan? ;-) Eller gör en mobil?

Gör vad du vill (så länge du har kul och inte skadar någon)!

5 kommentarer:

  1. Schysst, jag har sett imponerande väggdekorationer och fönsteravskärmare av samma papperspyssel. Kanonbra barnpyssel också.
    Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
  2. Kalasfina blommor och sååå enkelt. Tack för tipset

    SvaraRadera
  3. Ååh lövely!! Högsta återbrukspoäng - toarullar finns & slängs ju i överflöd! Angående byx/ärmkorgarna så tycker jag det är det coola - att vi massa olika pysslers sitter på olika håll i Sverige (& världen) & kommer på grymma grejer & rätt som det är har man tänkt nästan likadant. Det roliga är att man (jag iaf) ändå har sin egna idé på sitt egna vis & inte liksom tänker riktigt utanför boxen. Fastän jag gjort massa tovade ärmkorgar har det till exempel aldrig slagit mig att man skulle kunna göra korgar av byxben också! & fastän jag brukar använda mjölkkartonger att så frön i har jag aldrig tänkt på att man kan göra etiketter av kartongerna också som pysselpåtorp tipsade om idag. Älskar bloggvärlden : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller verkligen med dig! Tack för poängen! :-)

      Radera

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...