2012-04-01

Knölar i kartong, redo att kläckas!


Det är dags att sätta potatis nu, säger någon rubrik, varpå jag köper ett lass i finbutiken. Oj, 3 kg i stället för 1. Jaja, det blir nog bra det. I butiken får jag en broschyr om hur man gör. Det får alla nybörjare. Tydligen ska de förgro i rumstemperatur flera veckor! I en av de böcker jag kom över för ett tag sedan, "Trädgårdstips för hela året", står det att de bör förgros i 10-15 grader på en ljus plats i en äggkartong. De två sista sakerna lyckas jag med i alla fall. Det står att man ska vara försiktig med groddarna, men heter det inte ålar? Språkförvirring! Pärer har ålar, potatis har groddar. Och har potatis ålar så är det ett skadedjur??? :-)

Håhåjaja, kanske kommer det att bli en potatis eller några potäter, men troligare är det väl att det blir några ruttna jordpärer att skörda i landet. Det skulle vara trevligt att äta egna nypotäter till midsommar, men det inget jag räknar med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...