2012-12-09

Några bra loppisar i Lund (det är på loppisar alla julklapparna finns!)

Jag måste tipsa om några loppisar som är värda ett besök i Lund! Först ut är Individuell Människohjälp på Spolegatan i Lund. En liten lokal en halvtrappa ner med vänliga damer i kassan. Mycket vänliga!
Ett stenkast bort ligger Svalorna där nästan allt finns att köpa på två plan i en gammal villa på en innergård. Indien och Bangladesh går pengarna till.

På Clemenstorget brukar det finnas handlare, vars bord kan vara väl värda ett besök. De som säljer har olika specialområden och om man handlar där går pengarna inte till välgörenhet, dessutom kostar det lite mer. Värt att tänka på, tycker jag.
Erikshjälpen, aka Murgrönan ligger centralt, är störst och drivs av Pingstkyrkan. Några gånger har jag varit där på tisdagen när det öppnar och trängts bland stammisarna. Det är en upplevelse i sig! Jag trodde att de var typer som försökte hitta fynd för att sälja vidare, men de tycks faktiskt ha en annan agenda, de samspråkar och umgås utan giriga blickar. Men, det finns undantag, till exempel en typ som driver en lokal antikaffär och enligt ryktet säljer importerad sprit?!? Skvallret är intressant! ;-)

Uggleboden, Lunds Diakoniförening

Uggleboden drivs av Diakonin och ryktet säger att de utför ett mycket bra arbete för behövande. Den ligger lite avsides, och de riktiga fynden norpas snabbt av loppisproffs enligt personalen. En gång var en av damerna där fly förbannad på en av gubbarna som genomsökte lokalen i jakt på fynd. Det är galet skoj att shoppa på loppis, man vet aldrig vad som väntar!



Utanför stadskärnan finns Hemlösas loppis. Den är relativt ny och håller fortfarande på att hitta sin identitet och sina kunder. Låt inte priserna skrämma dig, mycket har fått fel pris, så det kan behöva diskuteras ibland. Hemlösas ekonomi och verksamhet är satt under intensiv granskning, och mycket kan bli bättre där. Låt oss hoppas att det blir riktigt bra, för hemlöshet är en stor skam för samhället!


Ett samhälle bör bedömas efter hur man tar hand om sina allra svagaste



Jag är enormt positiv till dessa loppisar eftersom det man köper kan underlätta livet för utsatta människor runt om på klotet. Det är dessutom alltid lika spännande att gå på loppis och de drar mig till sig som vore jag ett järnfilspån och de en stark magnet. Det är mycket sällan jag inte hittar en anledning att ta en sväng på loppis när jag är i Lund, en av de bästa loppisstäderna som finns!

(Alla foton har jag stulit. Jag hoppas att det är ok...)

1 kommentar:

  1. Åh vad bra inlägg! Var på loppisrunda igår och hittade 3 julklappar :) Och lite till mig själv håhå. Ska bokmärka det här inlägget tills jag är i Lund nästa gång. Nu har jag ju ännu mer anledning att åka dit :)

    SvaraRadera

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...