2013-01-31

Mina drömfynd - ju äldre desto bättre

Jag har utvecklat en passion för Marimekko under många år och går jag på loppis och ser något från Marimekko får jag glädjefnatt. Nu har visst denna passion förfinats ytterligare. Jag vill ha riktigt gamla, från Marikangas Maritextil helst. Printex har jag betraktat som en omöjlighet, det är ju urmarimekko och att jag skulle hitta ett sådant verkar orimligt.

Dessutom ska de mönstren och färgerna falla mig i smaken. Så nu har jag "investerat i" Unikko från Maritextil. Det bör rimligtvis innebära att de är från sent 1940-tal (Källa på detta behövs verkligen! Hjälp mig att förstå! Enligt designmuseo är Unikko från 1964. :-)). Men billigt är det ju knappast...

Men nu är köket ännu grönare och skönare, så det får det vara värt! Och jag tror att skiten de säljer på Jysk, Ullared och sådana ställen kostar lika mycket?

När jag träffade en fin tygvän igår visade hon mig en del av sina skatter, bland annat den ovan. Hon hade fyndat den relativt billigt, men visste inte säkert varför det stod Maija Isola Tamara Printex i stadkanten. Det visste jag! Redan dagen efter att jag yppade min dröm om att hitta Printex för en annan vän fick jag se ett med egna ögon. Och ännu bättre, ägarinnan till detta tyg var vänlig nog att klippa av en bit av detta tyg och ge det till mig! Stort tack! (Men, läs kommentarerna, för det verkar som att jag har fått information som inte stämmer. Vad gäller? Enligt Designmuseo är Tamara från 1960. Oavsett, tycker jag fortfarande att det är häftigast med Printex och Marikangas Maritextil och att de nyproducerade inte alls blir lika intressanta, hur vackra de än må vara. Och sen blir jag mer nyfiken, som alltid när jag får min världsbild omkullkastad! ;-))

Och vet ni vad? Denna bilden kommer från hennes skattkista. Och där finns idel drömtyger och bara en liten del av dem syns på fotot. Wow! Lyckliga mig som fick titta och känna på dem. Tack igen!

8 kommentarer:

  1. Kul med passionerade människor!! Här lär jag mig ett och annat utan ansträngning! :) Förstod jag rätt att blommorna kom till så tidigt som på sent 40-tal?

    SvaraRadera
  2. Härliga tyger!! Men unikko lanserades först 1964 har jag för mig... Tydligen hette det marikangas ännu på 60-talet, har iaf själv 60-talstyg det står så på.

    SvaraRadera
  3. Fint! Det är väl värt att lägga pengar på nåt man verkligen vill ha istället för att spontanköpa bara för att man behöver nåt snabbt.

    SvaraRadera
  4. Ja, det är inte illa att vi lär varandra här. Men, uppenbarligen lär många av oss bloggare ut felaktiga saker. Låt oss forska vidare, samt ta allt på webben med en stor nypa salt! Tack för responsen!

    SvaraRadera
  5. Okej, det här borde vara fakta (från en finsk magisteruppsats, med trovärdiga källor):
    Viljo Ratia grundade tygtryckeri med namnet Printex 1949. Frun Armi Ratia ansvarade för mönstren, ville göra något annorlunda. Ritade själv några mönster men anställde även andra, t.ex. Maija Isola. Mönstren beundrades men folk visste inte vad de skulle göra med dem - marimekko grundades lite ”i misstag” för att visa att man t.ex. kunde sy kläder av tygerna. Marimekko grundades år 1951.

    Sen till det osäkra: när började man trycka marimekko i kanten på tygerna och inte marikangas? Ingen aning. Men tyger med marikangas/maritextil i kanten hör iaf till marimekko, det har inte funnits skilt företag med namnet marikangas. (Namnet marimekko kommer från flicknamnet Mari och ett finskt ord för klänning mekko, marikangas igen betyder Marityg och man hör nog fortfarande folk prata om marityger när de menar marimekkotyger (på finska alltså)...

    SvaraRadera
  6. Nu känns det lite som att jag tar över ditt kommentarsfält, men 1966 gick printex och Marimekko ihop under namnet Marimekko. Finns att läsa i armi ratias biografi: http://www.kansallisbiografia.fi/english/?id=1581

    SvaraRadera
  7. hennihenni, varsågod att ta över! Jag, och säkert någon mer är tacksam för att du söker info om detta! Printex fanns alltså till 1966. Men när tryckte de sina första fina tyger?

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) 1949 grundades ju printex så de första tygerna borde väl ha tryckts då... Möjligtvis trycktes marimekkoliknande tyger först 1950 eller 1951, men 1951 fanns de tygerna iaf för då användes de till den första marimekkokollektionen.

      Radera

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...