2013-01-09

Sånt som fascinerar mig med retrotyghandeln


Bilden här, är den inte så spännande? Men hallå, den visar ju ett fantastiskt lakan i bästa, mjukaste kvalitén, fritt från tillverkningsgifter!

"Nähä, jaha, var det inte tillräckligt fint för att sy av? Inte ens till lappar? Ojdå, det såg jag inte. Jaha, det är mer slitet i mitten, till vänster på bilden. Ojojoj, får ett lakan inte se ut så när man skapar av det? Skulle bilden ha varit tagen på närmre håll? Ska retrotyger se nya ut? Jaha, tycker du det? Ursäkta mig, men jag har väldigt svårt att förstå detta! Finns det bara en sanning menar du?"

Själv har jag inte problem med att ta tillvara äldre tyger. Man tar ju vara på det man kan ta till vara på och använder resten på något annat sätt? Och gillar man inte äldre textilier med en historia, varför köper man inte nya då? Och om ett tyg som säljs inte beskrivits med ord som "i perfekt skick", "som nytt" eller liknande, varför förväntar man sig det då? Varför är man inte noggrannare om man köper på distans? Tack och lov blir det väldigt sällan den här typen av problem!

Exempel på vävfel, samt hur olika färgerna kan te sig beroende på ljuset.
Nä, ibland blir man förvånad. Kanske dags för en sammanfattning av hur tyg ska beskrivas?
--------------
Utseende: Nyvara, oanvänt, endast tvättat en gång, som nytt, obetydligt begagnat, fint skick, aningen tvättblekt, bruksskick, tvättblekt, flammigt, missfärgat, feltryckt...

Kvalitet/egenskaper/material: kraftig bomull, stadigt, tuskaft, stärkt, tunn bomull, glesvävt, tunt, bomullssatin, twill, denim, tunnare upptill, linne, lakansväv, tätvävd, vävfel, viskos, polyesterblandning, et 1,3 mm stort, äggformat hål 1.7 cm från hörnet...

Glöm för all del inte mått! Med eller utan sömmar? Kirsch? Kanal? Frans? Minsta mått? Tillverkningsår, designer, företag, namn kan man faktiskt också förvänta sig att alla kan...?

Ska du köpa eller sälja tyg, på Tradera eller någon annanstans bör alla dessa uppgifter finnas att få tag i. Bara så att du vet.
------------
Exempel på elefanter som ofta anses vara retro, men är från Åhlens.

http://www.johannahogdahl.com/2012_05_01_archive.html
Bered dig på att bli lurad! Eller förlöjligad för att du trodde att det du hade var gammalt, men i stället år 90-tal...

Så länge det här är roligt att lära sig är sånt här det roligt helt enkelt, men när det blir prestige, misstro och klander, då tycker i alla fall jag att det finns ankdammar som passar olika personer olika bra. En och annan skulle kunna få stämplar på sig som "notorisk gnällspik", "perfektionist" eller "okunnig översittare". De borde kanske inte projicera över webben...

Själv försöker jag fortfarande att lära mig om detta område, och jag delar med mig av min kunskap i den mån jag kan via blogg och tygotek. Försöker att inte påverkas av besserwissrarnas smak och "snille" (den dolda agendan tycks vara att tjäna pengar på folks okunskap på området).

Kidnappad bild
Själv köper jag helst det jag kan känna på. På loppis. Köper gärna mycket och funderar på vad som kan användas när. Använder det jag har till det som det lämpar sig bäst till och skickar vidare det som jag tror att någon annan har större glädje av eller kunskap om hur det på bästa sätt tas tillvara. Ja, jag köper gärna billigt och säljer en del av det vidare för att få råd till de tyger som jag verkligen vill ha.

Men fy bövelen vad sur jag kan bli på folk som letar efter problem! Som tycker att det finns en enda sanning och att det är just deras.

Nu har jag i alla fall skrivit av mig. Kanske kan jag återgå till att roa mig i tyghögarna. Klart att jag kan efter att ha fått tillfälle att skriva av mig på detta sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...