2013-02-17

Hur mycket kan det vara värt?


Den här kan bli din för 80:- plus porto
En bekant kom och skulle köpa lite gamla skridskor och sånt. Hon fick syn på lite av det som jag har sytt och jag visar gärna. Sen kommer det som känns så dubbelt för mig, orden "Den här kan jag ta". Självklart är mitt mål att det som jag har återbrukat ska komma till användning, men det känns inte helt ok att ge bort det bara så där. Inte heller är det så skoj att arbetet, tiden, materialkostnaden med mera inte värderas. 

Hon fick två tygkassar av standardmodell. Jag frågade henne hur mycket man skulle kunna sälja dem för. "Tja, 40:- tycker jag nog att du kan ta i alla fall." 

Ursäkta mig, men jag är trött på att vara idealist. Nä, där och då kom jag fram till att jag kommer att sälja dessa återbrukade kassar för minst 80:- stycket, annars tror jag inte att de hamnar hos rätt person. 



Det här kuddfodralet har också bytt ägare. Tyget köpte jag på loppis för 14:-. Dragkedjan kostar 15:-. Men när jag sen har sytt ihop det efter konstens alla regler värderas det till 15:- av köparen. Samma köpare skulle säkert inte tvekat att betala 50:- för bara tygbiten på Ikea.

Vissa saker är helt enkelt inte enkla att förstå sig på. En av livets stora gåtor för mig är varför folk köper nya saker, tillverkade under slavliknande förhållanden där miljögifter är en viktig ingrediens. Varför, kan ni hjälpa mig att svara på det? Hur mycket är det värt att köpa nytt?

12 kommentarer:

  1. Bra rutet! Ja, att handkraft betalar sig dåligt, det var ju inget nytt, men bekantingen tar nog priset! Skäms på sej!

    SvaraRadera
  2. Jag förstår mig inte heller på det där. Varför är folk inte beredda att betala någonting bara för att det är jag som har gjort det? Jag tycker det är ruttet av folk att försöka snika till sig saker bara för att de känner tillverkaren. Det skulle aldrig falla mig in! Och vad gäller priset på dina tygkassar så vet jag många som tar 150 kr för en sådan tygkasse.

    SvaraRadera
  3. Tycker också att 80 är i lägsta laget, kanske om du fått tyget halvgratis... Eller helgratis. Men syr du i fintygerna ska priset upp!

    SvaraRadera
  4. Ursäkta mig, men vilken vän säger "den här kan jag ta"??
    Det skulle jag aldrig tolerera, även om jag också har svårt att ta betalt.
    Men vem säger ärligt att 15 kronor är en lämplig värdering? Tycker det verkar vara lite halvmysko människor båda två om du ursäktar...

    SvaraRadera
  5. Det är nog jag som inte talar om för folk vad de borde betala för det jag har sytt. Men jag ska ändra på det, sätta på tydliga prislappar på det som jag tycker är bra nog att sälja. För att inte tappa i självrespekt helt enkelt! Tack för ert stöd! :)

    SvaraRadera
  6. Ja det är svårt att ta betalt för det man gjort själv. Men tänk så här; den som vill köpa kan inte tillverka saken själv, eller hur? Nyligt var jag på en inspirationsdag om nyföretagande och fick rådet att alltid söka reda på rätt målgrupp för det man vill sälja, vare sig det är varor eller tjänster. En bekant har även lärt mig att "jag har råd att ha saker osålda om inte mitt pris passar köparen", inte alltid lätt när man står där och behöver pengar.
    Lycka till!!

    SvaraRadera
  7. Nä, just det! Det har du rätt i Kraja Maria!! Man får nog vända sig till rätt målgrupp och varför inte internationellt? Jag kan krasst nog tycka att vi svenskar inte gärna betalar för exklusivitet och originalitet. Ett sådant förhållningssätt rimmar väl illa med vår strävan att inte avvika och sticka ut, i landet lagom och där smaken sällan är som baken, eller jo förresten... Visst är den rysligt ofta delad, fast då i kollektiv mening.

    Men, visst är det svårt att värdera de egna alstren. Själv suger jag när det kommer till den delen.

    SvaraRadera
  8. 100 kr minst tycker jag för en tygkasse. Den kommer ju hålla i flera år. Vilka trad-nissar som inte uppskattar hantverk! Kanske för att de som inte syr eller stickar/virkar inte inser hur lång tid det faktiskt tar att göra saker. Och att det också handlar om att vilja köpa saker för så lite pengar som möjligt. Det vill jag väl själv, men jag handlar ju bara på loppis så :p

    SvaraRadera
  9. Jag tycker att du verkar ha ganska fräcka vänner!
    Nä, men skämt åsido så är ju det där jättesvårt. Jag har sålt mina tygkassar för 100 kr. Då syr jag dem i kraftigt tyg, men bara loppistyg som jag köpt till lågt pris, sådär så att själva tygkostnaden bara är några kronor. Skulle jag använda dyrare tyger skulle jag justera priset.
    Om någon har svårt att acceptera priset tycker jag faktiskt att man kan upplysa om hur lång tid det tar att tillverka föremålet ifråga och sedan fråga vederbörande om hen fortfarande tycker att det är en orimligt hög timpenning.

    SvaraRadera
  10. Ja, sätt på tydliga prislappar på sakerna, så behöver det - förhoppningsvis - inte bli någon diskussion. Klart du ska ha betalt för det du gör. Och jag säger som Kraja Maria att jag har nog nästan hellre kvar sakerna osålda än att någon ska förolämpa mig med att tycka att de ska ha grejerna gratis eller alltför billigt. Det är ju en förolämpning som jag inte vill delta i.

    SvaraRadera
  11. Jag tycker också om att sy kassar, men jag vill heller inte skänka bort min tid och materialet till skampriser bara för det – 80 kr är definitivt inte för mycket för en snygg och välsydd kasse! Minus materialkostnad har man verkligen inte mycket till timpenning. En hemsydd kasse är dessutom unik (till skillnad från de fula massproducerade) och bara det borde vara värt en del, tycker jag. Visst, jag kan ge bort en kasse om jag känner för det (till någon som är värd en) och jag kan pruta om någon som jag vet har väldigt lite pengar (asylare), verkligen vill köpa, men annars håller jag på mitt pris. Dom som är beredda att betala ett anständigt pris är också dom som uppskattar produkten! Det är jättesvårt att prissätta det man gör, men man måste ju värdesätta sitt eget arbete och strunta i dom som tycker det är för dyrt – dom får väl köpa massproducerat tillverkat av barnarbetare om dom tycker det är okej. En del fnyser åt att man har mage att ta betalt för sina alster för att dom är avundsjuka och tror att man tjänar en massa svarta pengar på sitt hantverk – det är såna som själva har tummen mitt i handen.
    Jag hittade en uppbygglig text för att stärka tron på sitt eget värde som hantverkare, här
    http://whatthecraft.com/commo-myths-of-pricing-handmade-goods/#more-4468

    SvaraRadera
  12. Jag kan bara hålla med de andra, man syr inte en väska i en handvändning! Oavsett om tyget hade varit gratis är 80:- billigt! Handarbetar man själv tror jag man sätter större värde på andras alster. Jag frågade en gång en bekant vad hon tyckte man kunde ta betalt för 2 stycken nyvirkade, dubbelsidiga, 2-färgade "fin"-grytlappar, tar några timmar att virka. 25:- tyckte hon var lagom :(

    SvaraRadera

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...