2011-04-16

Baka med mig


Jag är inte bäst på att baka. Speciellt inte om man ska följa ett recept. Konstigt nog saknas alltid det där man trodde att man hade och så står man där med en deg utan anis, eller vad det nu kan vara. Eller glömmer man att ha i jästen. Jag har testat många varianter, både avsiktligt och av misstag. Och man lär sig av sina misstag!

Jag har numera övergått till att tänka:
1. Blanda lagom mängd torrvaror efterr smak. Däri inbegriper jag vetemjöl, råksikt, gramham, havregryn, linfrön och andra frön. Salt och så ska man inte glömma. Har jag ett recept ser jag tex att 1 liter torra varor kan behövas.
2. Blanda flytande saker efter behov. Här får man såklart ljumma tex mjölk och blande ut jäst. Sen öser man i lingonsylt, rivna morötter, fil och annat efter smak och tillgång. Man märker när man blandar samman om det blir ok konsistens.
3. Jag har för mig att man låter det jäsa. Och det brukar det göra!
4. Sen formar man bullar eller limpor. Testar hur degen beter sig.
5. Man avsmakar det hela, helst rykande varma med smör. Och ibland konstaterar man att det kunde ha blivit bättre. Men man lär sig av sina eventuella misstag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...