2011-03-25

Renoverad teakbyrå


Jag har snöat in på teak! De första teakmöblerna köpte jag för 6 år sedan och då var de nästan gratis. Nu vill ju alla andra också ha teak och priset har blivit därefter. För 145:- fick jag dock köpa denna lilla nätta hurts/byrå för en månad sedan. Då var den i ett bedrövligt skick! Någon hade placerat ett varmt strykjärn på ovansidan och märket gick djupt in i faneren. Jag beslutade mig för att ta mig an den för att öva möbelrenovering, och det lönade sig!

Ja, det lönade sig, för nu har jag en fin, kär möbel som jag kan känna mig stolt över. Men framför allt lärde jag mig mycket! Bland annat detta: 
- Ska man renovera teakmöbler ska man slipa längs med träets ådring, annars förlorar ytan sin glans. 
- Använder man linolja i stället för teakolja mörknar teaken. 
- Man ska vara noga med att slipa hela ytan och likaså olja in allt på en gång, annars kan det bli nyansskillnader som är svåra att åtgärda i efterhand. 
Oavsett dessa brister är jag väldigt nöjd mig mig själv och min nya byrå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...