2011-09-02

Äppelmos och äppelsaft på samma gång

 

Jag skulle göra saft av en del av äppelskörden. Det jag inte anade när jag satte igång med saften var att biprodukten skulle bli ett alldeles underbart äppelmos.



Göra något annat än att slänga äpplena på komposten, för det är en ganska dålig lösning... Att ge dem till skolan har jag också testat. Första gången blev de väldigt glada, andra gången inte lika... :-)


Äppelsaft var det alltså. Mitt recept (på kombinerat äppelmos och äppelsaft är detta: 
1. Ta de delar av äpplena som du kan tänka dig att äta. 
2. Fyll en gryta med äppelbitarna. (Jag använder min största gryta.)
3. Fyll på med vatten så att det nästan täcker äpplena. 
4. Tillsätt saften från en citron. Låt koka sakta tills äpplena är mjuka.


5. Mosa lite extra, det skadar inte!


6. Töm grytans innehåll i ett durkslag för att separera saft och mos. Vill man inte ha något fruktkött kan man använda silduk.


ÄPPELSAFT:
7. Häll tillbaka saften i grytan och låt koka upp. 
8. Tillsätt önskad mängd socker, kanske 5 dl och låt koka upp igen. Nu är saften klar! 
9. Häll upp den på flaska eller lägg den i frysen för att ta upp vid ett senare tillfälle. Det är inte dumt alls att ha en burk infryst saft i frysen om man gillar söta, kylda drycker.

ÄPPELMOS:
Så var det dags för moset att hamna i grytan på spisen igen!
7. Koka moset sakta och rör i önskad mängd socker. Eller strunta helt i sockret!



8. Eftersom jag har kvar skalet på mina äpplen ser jag till att mosa allt rejält med mixerstavens hjälp.


9. Och titta vilket fint rosa mos det blir om man använder röda äpplen med skal! Man kan förvara moset i kylen några dagar eller i frysen en längre tid. Och det frysta moset fungerar riktigt bra som isglass. 

PS. Ni som bor i närheten och vill ha äpplen - säg bara till! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...