2011-09-02

Äppelchips


Tja, det blir ju ganska mycket äpplen om man har sju gamla äppelträd. Man klarar bara att ta hand om en bråkdel tyvärr. Snart har jag nog testat alla äppelrecept som finns, och mina ungar stönar när de ser något med äpplen i... Men det är både gott och vackert att titta på, ju!


Jag har gjort två omgångar äppelchips hittills. Inte speciellt svårt alls!

1. Skiva de delar av äpplena som är ätbara i tunna skivor. Osthyvel fungerar bra! Kärnhusskalet känns förresten som popcornskal om man inte tar bort det.
2. Doppa äppelskivorna i en kokt och avsvalnad blandning av socker och vatten (1 del socker och en del vatten cirkus) en liten stund.
3. Lägg ut skivorna på ett bakplåtspapper och strö över kanel (ingefära fungerar också bra).
4. Låt torka i ugn cirka 80 grader varm, cirka 3-5 timmar.
När skivorna är torra är de riktigt smaskiga!


Ja, just det! Den översta bilden visar en basilika omplanterad i en marimekkoskål, en annan marimekkoskål med äppelchips i och en loppisburk från Höganäs också den med chips. Visst påminner min gröna stengodsburk om Le Creusets ugnsformar!
Le Creuset, ca 200 kronor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...