2011-08-03

Skördetid


Vinbären borde ha skördats för några dagar sedan, men nu är det gjort. Klasarna var relativt bärlösa, men jag är glad att jag hann skörda den dryga liter det blev av de röda vinbären. Här är några av de rensade bären samlade i en djup tallrik Arabia Arctica. Jag har blivit lycklig ägare till en sådan servis nyligen.

Jag är egentligen ingen sylt- och saftmänniska. Har väl alltid ifrågasatt poängen med att plocka, rensa, frysa, safta etc - det tar ju så mycket tid och det är ju bra mycket smidigare att köpa det! Men processen i sig, det är njutning också inser jag nu. Och lärorik. Jag är ganska mycket nybörjare, så alla steg i hur man ska göra blir kluriga. Här är lite om mina första stapplande steg som syltande husmoder:


Först sköljer jag bären i mitt favoritdurkslag från Rosti. Här trängs björnbär och svarta vinbär med de röda.
 
Sedan ska de frysas. Många tipsar om att man ska frysa in de rensade bären genom att först lägga dem på en bricka så att de blir styckinfrysta. Man kan då ta upp exakt den mängd man behöver ur frysen. Det där med bricka är ett helt onödigt steg insåg jag. Lägg den i stället i en rymlig fryspåse och lägg ut påsen så plan som möjligt i frysen (ok, lägg påsen på en bricka om du vill. ;-)). Då slipper man extra disk och risken att brickan välter!


Även de röda krusbären fryser jag in utan socker. Krusbär är verkligen mina favoritbär och i år har det blivit så många att jag faktiskt inte ätit upp alla direkt från buskarna.


Även rabarber har det blivit en del av. De mogna rabarberna rycker man upp ur jorden, man ska alltså inte klippa av stjälken eftersom den mest smakrika delen är längst ner. Om man vill spara njutningen till i vinter fryser man in rabarbern i centimeterstora bitar med generösa mängder strösocker i påsen. Suger man ut luften ur fryspåsen sägs de klara sig längre. Själv fryser jag in så mycket i en påse att det blir lagom till en paj. Då är de redan sockrade och klara att tina i pajformen. På med lite smulor och skjuts in med den i ugnen.

Mycket njutning har det blivit så här långt, och mer ska det bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din mening ger mig mening! En rad gör mig glad! Tackelitack! :-)

Kanske gillar du:
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...